lördag 14 maj 2016

Marcello Bergamo Cup

Ja ha, då har man kört sin första tävling i Danmark och fått smaka på den j-vligt hårda danska kantvinden. Är i Danmark nu och har precis kört en av tre tävlingar i Marcello Bergamo Cup. Från laget är det jag, Moa och Hanna plus Maja (kör som junior i Danmark), Maja är inte officiellt med i laget men eftersom hon är en MCK:are kör hon så klart med oss om vi startar samtidigt.


Tävlingen var i Kjellerup en bit utanför Herning där vi bor lite lyxigt på ett hotell. I vanliga fall brukar vi försöka spara in på kostnaderna och bo på något billigt vandrarhem, men denna resa unnade vi oss lite hotellkomfort. Banan var lite smått kuperad men ganska lättåkt hade vi fått höra innan. Vad som skulle bli dagens utmaning var kantvinden. Vi hade även fått höra att det säkert inte kommer att gå så fort i början, vilket inte alls stämde. Första halvtimman från start var nog den tuffaste halvtimmen på hela loppet. Jag var som vanligt en av dom sista i väg vid start. Har alltid problem med att klicka i pedalen. Eller det känns som om jag oftast har problem med det och även idag. Hamnade nästan sist i klungan vilket gjorde mig lite stressad. Jag vet så väl att om det attackeras eller börjar gå fortare så vill man inte ligga och sladda där bak. Gjorde allt vad jag kunde för att ta mig längre fram i den 50 man stora klungan. Jag gick ut i vinden och körde på helt enkelt. Tänkte att mina ben klarar lite syra så här i början, det kommer lugna ner sig snart och då får jag återhämtning. Men icke! Farten hölls uppe av ett av dom stora lagen och mina ben fick jobba. Inte mest pga av farten utan pga av vinden. Jag var oerhört dålig på att ta hjul och fick kämpa mycket själv i vinden. Detta gjorde att jag kände att nu är det snart nära. Min gräns kommer och då kan jag inte trycka på längre. Efter en backe tog det stop. Jag kunde inte hålla mig kvar i klungan och tappade. Var då solo. Själv. Utan klungan. Avhängd. Kändes surt. Tittade på klockan som visade 30min. Som ett GP-lopp tänkte jag. Jag gav nästan allt i 30min, sen sa det stop. Blev till att åka runt resten av loppet med en några andra som tappat tidigare och kom i kapp mig. Mitt mål blev då efter ett tag att öva på att placera mig i gruppen och försöka ta så lite vind som möjligt. Jag körde på lite i backarna som fanns på banan bara för att känna mig stark. Var en eller två som hängde med mig upp. I en backe någon knapp mil innan mål gjorde jag en attack. Ingen gick efter, låg själv några minutrar och tänkte att dom kanske inte bryr sig. Ingen som vill gå upp och köra för att hämta in en MCK:are. Men till slut kom dom i kapp. Så blev det en klungspurt. Klungspurt för 2:a klungan. Jag placerade mig ganska bra, inte optimalt då jag inte visste hur dom andra var på att spurta i klungan. Kunde trycka på mer än dom flesta andra i spurten och tror att jag kan ha kommit tvåa.




Mina andra lagkamrater lyckades bättre med att hålla sig kvar i klungan, alla faktiskt. Hanna och Moa gjorde lite attacker men tyvärr var det ingen som höll. Både Hanna och Moa slutade top 15. Jag vet inte ännu vilken plats jag kom på. Eftersom det är etapplopp räknas poäng för varje tävling. Denna har reglerna att poängen tilldelas enbart efter placering. Vilket betyder att även om jag kom en bit efter 1:a klungan kan jag få nästan samma poäng som den som var sist i 1:a klungan om jag kom först i 2:a klungan. Detta betyder även att i mon kommer klungan bevaka dom som fick bra placeringar i dagens lopp och inte bry sig lika mycket om oss som kom längre ner i resultatlistan. Inte helt säkert men kanske, kanske att jag kan gå i väg utan att någon bryr sig. Det ska visst vara pannkaksplatt imon så vi får la se om jag kan lyckas placera mig bättre och inte åka av.

Peace!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar