fredag 8 januari 2016

Veckans träning - här kommer det en viking!

Veckans träning går mot sitt slut, men va? Det är ju bara fredag! Jag jobbar i helgen och då blir träningsveckan lite annorlunda. Idag körde jag veckans distanspass eftersom jag är ledig idag, så denna fredag är min söndag. Tidigare i veckan har jag avklarat två intervallpass, ett lugnt joggpass och ett pass på gymmet. Det blir ett pass på gymmet i mon med. Sammanlagt sex pass, men två vilodagar och “bara” runt åtta timmar totalt denna vecka.


Den här veckan har det varit en “återhämtningsvecka”. Tur både för min kropp och knopp. Förra veckan innehöll lite extra timmar på cykeln plus att det var psykiskt påfrestande att köra ute i minus 20 grader (subjektiv tolkning av temperatur). Min själ blev frostskadad efter helgens pass. Trodde nog inte att jag skulle klara av att ge mig ut i kylan igen men med vetskapen om att jag bara behövde köra tre timmar distans idag tröstade jag mig själv med att jag kunde köra ute i en timma och resten inne. Vilket gjorde att det blev lättare att ge sig ut i kylan. Jag har dessutom fixat nya värmesulor så att mina stackars fötter ska slippa frysa. Sedan hörde jag även en diskussion om folk som klagade på att dom fryser på radion. Konklusionen av det hela var att folk från norr klär sig bättre i kallt väder och är lite mer härdade eller vana att vara i kallt väder vilket gör att dom inte klagar lika mycket. Jag kände mig väldigt träffad. Så idag tänkte jag sluta vara en sådan mes och tuffa till mig lite. Det funkade ganska bra. Jag gav mig ut med flera lager kläder och frös inte lika mycket som i helgen. Dessutom körde jag flera varv på en runda som dels gick igenom en skog och inte hade så långa bitar i mot- eller kantvind. Tror det var felet i helgen. Vi körde ganska mycket med isvind på oss och då blir det ju närmare 20 minus. Tror ingen hade gillat det. Dessutom har det kommit en del snö nu vilket gör att kallt väder känns lite mer befogat. Man blir liksom mer inställd på att det ska vara kallt, det passar att det är kallt när allt är täckt med snö. Och jag tycker faktiskt att det är fint och lite mysigt att vara ute när det är snö och kallt. Det jag inte gillar är när det är barmark och omänskligt kallt, det hör inte ihop, eller fyller någon funktion.  

Nä det var faktiskt trevligt att vara ute i dagens vinterväder, jag klarade tre timmar utan problem. Upprepade för mig själv “här kommer det en viking och ingen liten pluddevuddevutt” för att intala mig att det inte är så kallt.   



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar