lördag 16 januari 2016

Kompiskampen = SMART

Ibland när jag tränar kan hjärnan sväva i väg väldigt mycket. Jag tänker mycket annars också, grubblar, resonerar och funderar på allt möjligt. Men när jag tränar kan jag ibland få som små uppenbarelser, allt blir liksom så klart på något vis. Lite svårt att förklara men jag tror säkert att många känner igen sig. Tror det har något att göra med endorfinerna, våra tankar hämmas inte och man ser väldigt positivt på allt. Lite som när man är berusad, då är ju alla idéer toppenidéer.


I vilket fall som helst, vad jag ville komma till var mina tankar under ett pass i veckan. Jag har haft lite motivationsbrist på sistone och det har varit tungt att veta att jag “måste” träna. Vad jag då kom att tänka på är hur viktigt det är att ha ett mål med träningen. Hade jag inte vetat att jag bör genomföra mina träningspass för att nå målen jag har då hade jag nog skitit i många pass när motivationen tryter.


Inom arbetslivet har jag lärt mig att använda mig av SMART, en målformuleringmodell för tex. projekt. Jag har aldrig tidigare använt den i träningssammanhang men kom att tänka på den när tankarna svävade iväg under temat “att ha ett mål med träningen”. SMART står för att målet ska vara S-specifikt, M-mätbart, A-accepterat, R-realistiskt, T-tidsbestämt. Jag kopplade detta till “Kompiskampen” som är ett utmärkt exempel på att formulera ett mål utefter modellen. Jag har ju tidigare skrivit om Kompiskampen och satt ett mål med tävlingen. Specifikt blir målet då tävlingen går ut på att cykla med så hög watt som möjligt under 20min. Väldigt konkret, inga missförstånd. Mätbart blir det tack vare wattmätare. Accepterat blir det av mig då jag valt att delta i Kompiskampen. Realistiskt är målet då jag har gått efter tidigare resultat som referens. Tidsbestämt är det, och det är beslutat av dem som gjort tävlingen. Kryddan i det hela är även att det är deltävlingar varje månad, dvs. man kan sätta ett mål för varje månad. Kan det blir lättare att formulera ett SMART mål?




Något jag dock hade velat tillägga i SMART-modellen är belöning. Efter att målet är uppnått ska man ha en belöning. Om vi kämpar och tar oss igenom något som är svårt är det bra att belöna sig själv. Då blir det lättare att göra det som är svårt och tar emot, om vi vet att det kommer en belöning. Ungefär som en hund, positiv förstärkning Något jag kan skriva mer om en annan gång för att inte komma för lång bort från tankarna kring målformulering.


När man har formulerat ett mål med träningen blir det mer konkret varför man ska genomlida vissa pass. Har man en wattmätare kan målen dessutom bli ännu konkretare. Inte sagt att alla borde ha en wattmätare för att lyckas med sin träning. Men för mig har det varit en extra sporre. Jag är nämligen lagd åt det konkreta hållet och har svårt för abstrakt flum. Har visat sig i alla tester och stämmer när det kommer till träningen. Innan jag började med cyklingen sprang jag en del och där hade jag stenkoll på mina kilometertider. Men när jag började cykla, vad hade jag då. Puls, hastighet som varierade beroende på väder, vind och en sträcka. Inte lika lätt att mäta prestationen som vid löpningen. Det funkade, men det var inte lika kul att jämföra passen. Dagen då jag köpte min wattmätare förändrades detta och en ny värld öppnade sig. Nu j-vlar blev prestationen konkret! Jag följer inte watten slaviskt och ibland bryr jag mig inte. Men när jag vill mäta mig så kan jag lättare göra det och jag kan lättare se min utveckling.

Veckans tips blir helt enkelt sätt ett SMART mål och skaffa en wattmätare! - och gå med i Kompiskampen för att främst utmana dig själv, mig och alla andra runt om i landet.

Här kan ni läsa mer om Kompiskampen 
http://www.ckhymer.com/kompiskampen/.

Kompiskampen är ett ett initiativ från CK Hymer som vi har gjort för att höja träningsmotivationen under vinterhalvåret, och ett steg i att få svensk elit och motionscykel att närma sig varandra.Det är också ett bra tillfälle för oss elitcyklister att få jämföra oss med varandra och sparra varandra till bättre resultat, det är något som vi tror snarare gynnar cykelsverige än att man håller sina värden "hemliga". Samtidigt kan motionärer få en uppfattning av vad som krävs för att ligga på den högsta nivån i Sverige.
Tävlingens resultat byggs upp av två delar:
1) Högsta snitteffekt, Watt/kg under 20min
2) Bästa utveckling under perioden Nov 2015 till Mars 2016
Detta gör att vi tror att tävlingen kommer att bli rätt så rättvis, och oavsett nivå kan man vara med och tävla om topplaceringarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar