måndag 28 december 2015

Veckans träning - innomhuspannben

Veckan som gick blev en bra träningsvecka. Jag kunde köra på som jag ville utan hinder som tex. förkylning, jobb eller andra störande moment. Blev en “normal” vecka som innehåller två intervallpass, två gympass, två löppass, två distanspass lika med 12 timmar. Låter kanske mycket, men tiden går fort när man har kul! Nu har det ju dessutom varit jul med extra ledighet så cykellivet har fått lite extra kärlek i form av återhämtning.


Något jag tränat extra mycket på veckan som gick är innomhuscyklingspannbenet. Jag gillar att köra vissa pass inne som tex. intervallpassen, men dom passen som är lite längre, distans och snabbdistans, tycker jag bäst om att köra ute. Det är skönt att få komma ut och inte bara sitta och stirra ut genom ett fönster. Men väder, vind och mörker satte stopp för att köra ute denna vecka. Vi här på västkusten fick ju ÄNTLIGEN lite snö i helgen. Haha, äntligen är inte mitt ord. Jag kan klara mig en vinter utan snö. Snöa kan det göra längre norr ut där den hör hemma. Här i Göteborg blir det bara slask efter några dagar och grått äckligt på vägarna. Eftersom det hade snöat en del natten mellan lördag och söndag och vägarna inte såg så bra ut blev det ingen gemensam söndagsdistans. Inte för att vi inte har cyklar som klarar slask och snö, utan mest för att trafiken i övrig kanske inte klarar av det. Man behöver liksom ge alla invånare några dagar med snö för att alla ska fatta att man inte kan köra på samma sätt som när det är torrt ute på vägarna.

Så vad gör man då när man inser att det inte är någon bra ide att ge sig ut på vägarna och cykla, men man väldigt gärna vill få ihop sina distanstimmar på cykeln. Jo då är det bara att sätta sig inne som gäller. Eller man kan faktisk dela upp passet och köra lite alternativ träning någon timma och resten på cykeln, lite triathletfasoner. Det får tiden att gå snabbare och man blir inte uttråkad lika lätt. Jag började med en timmas jogg i skogen. Skönt att få komma ut och få lite frisk luft. Väl inne på cykeln delade jag upp passet i 2x90min. Under 90min tittade jag på ett avsnitt av På Spåret och efter det satte jag på lite musik och köre lite spinning. Cyklade med varierande kadens i takt till musik. Så var 90min lätt avklarade. Klev av cykeln, besökte damernas, bytte min svettiga tröja och tog en lyxig espresso. Upp på cykeln igen, ett avsnitt av På Spåret och slutligen lite bra musik och cykelklipp på youtube. Det var mitt distanspass, ganska lätt avklarat. Kunde ha varit värre men pannbenet var  med mig denna gången. Jag hoppas att det dröjer ett bra tag tills nästa innomhusdistanspass.

Underhållning är A och O för att klara ett distanspass innomhus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar