lördag 21 februari 2015

Degens träningspass

Idag var det G2 i träningsschemat. Ett pass jag gillar. Tanken är ju att pulsen ska ligga precis på tröskeln eller lite under och jag tycker att det är då man har känslan av att man är hur stark som helst och bara njuter. Detta är ett pass som passar väldigt bra på tempocykeln, så idag bestämde jag mig för att damma av en cykel som inte fått så mycket kärlek på sistone. Bestämde mig alltså för att köra på tempocykeln, på trainern. Har inte suttit på den sedan i september så det är nog dags nu. Det skiljer sig ganska mycket mellan linjecykeln och tempocykeln tycker jag. På tempocykeln är överkroppen nästintill stilla medans på linjecykeln blir det mer rörelse i överkroppen vilket gör att pulsen blir lägre på tempocykeln (är förklaringen jag fått i alla fall). Jag har svårare att komma upp högt i puls på tempocykeln, vilket märktes på intervallerna idag. Låg flera slag under trökeln men kändes precis som om jag var på tröskeln. Fokuset på tramptekninken blir även annorlunda på tempocykeln och att försöka aktivera baksida lår. Summerat gick passet bra, förutom att jag låg lite lägre i puls. Ska fortsätta att köra dessa pass på tempocykeln nu så jag vänjer mig. För om jag ska lyckas ta en medaljplats på ett tempolopp och få en bra placering på SM i tempo så behöver jag slipa på min tempoteknink. 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar