torsdag 24 mars 2016

Utesäsongen är invigd!

Det blir inte bättre än vad man gör det till. Trist att vara hemma i Sverige efter resan till Palma. Men i tisdags var det dags för första utepasset utan vintercykel. Det är ju så att under vintern är det tung j-vla cykel som gäller. På vintern är det distanspass ute och dom lite hårdare passen inne. Kan dock vara snabbdistans ute men inga rena intervallpass när målet är att köra på ordentligt. Det funkar bättre inne på trainern under vintern. Men nu i slutet på mars och början på april börjar som flesta cyklisterna leta sig ut på dom fina cyklarna.


En liten riktlinje, som jag har uppfattat det som, är att när vi ändrar om till sommartid då ska finracern fram. Då blir det även ljusare på kvällarna och gruppträningar på vardagarna drar igång. Det är inte sommartid än men efter att ha kört ute i Palma en helvecka utan dubbdäck skulle det kännas som ett nederlag att komma hem och sätta sig på vintercykeln. Så denna vecka börjar uteträningen på allvar för min del. Jag hoppas att vädret håller sig på plussidan så jag slipper gå tillbaka till min käääära vintercykel.


Första passet för veckan, EB-intervaller på tempocykeln. Det var inte tänkt att jag skulle ta tempocykeln eftersom den nya inte är inställd och jag vill slippa putsa upp den gamla som ligger ute till försäljning. Men efter en del tekniska problem på linjecykeln hade jag inget annat val än att i sista stund mecka ihop tempocykeln “den äldre” för att hinna möta upp min lagkompis Kristine.


Det var en skön känsla att rulla iväg på tempocykeln. Visserligen med lite mer kläder än vad jag behövde förra veckan, men bra mycket mindre än vad jag haft under hela vintern. Inga vinterskor! Det säger ju allt. Kristine hade också tempocykel och vi körde våra intervaller, 4 x 5km. Lite ovant men helt ok. Kanske inte snabbaste eller högsta snittwatten, men för att vara första utepasset på tempocykeln är jag nöjd. Det är skillnad att köra ute jämfört med att sitta still på en trainern och bara koncentrera sig på att trampa. När du är ute måste du hålla koll på omgivningen, trafiken, anpassa motståndet till vind, uppför, nedför. Det blir mycket att hålla koll på. Något som blir lättare och lättare för varje pass ute. Ett tips till er alla, ut och kör!


Nu håller vi tummarna för cykelbra väder under påsk. Peace!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar