söndag 3 april 2016

Final i Kompiskampen

Oj vad dagarna springer iväg. Det har hunnit hända en del saker sedan jag skrev sist. Vi börjar med påsken. Jag hade hoppats på att det skulle vara fint väder och att jag skulle slippa sätta mina lilla rumpa på den tunga vintercykeln. Men ack inte, den planen sprack. På fredagen när jag skulle ut på en tretimmarstur regnade det en del och jag hade di2-strul på min linjecykel så jag fick svälja och ta vintercykeln. Bra det med tanke på regnet och det varinte så farligt som jag hade föreställt mig. Tre timmar med hårdare i backar och det gick utan problem på den tunga cykeln.


Påsken blir oftast den helgen på året då man kan lägga in lite mer träningstimmar för att varva upp inför tävlingssäsongen som oftast drar i gång någon eller några veckor efter påsk. Misstaget förra året var att jag nog varvade upp lite för mycket och blev lite för sliten i början på säsongen. Detta året har jag andra förutsättningar och min kropp har redan fått sig en omgång med mycket distans nere på Mallis. Nu under påsk blev riktlinjen att inte inte köra på för mycket och lyssna på kroppen. Vilket funkade mycket bra och jag har avslutat mars månad med humöret och kroppen i behåll.


Kvittot på mars månads träningsupplägg fick jag när jag körde sista passet i Kompiskampen. Kompiskampen har pågått sedan i vinter och nu i mars var det dags för final. Sista månaden att pressa watt under 20 min. Jag fick lite mot min vilja montera upp cykeln på trainern för att avverka min sista 20:a för Kompiskampen. Hade ju helst kör ute. Men men, har man gett sig in i leken så….Jag ville ju gärna se min utveckling från första passet som jag körde några veckor efter min fruktansvärda sjukmånad. Och utveckling har det blivit. Jag satte tidigare tre mål i Kompiskampen, ett realistiskt, ett acceptabelt och ett drömmål. Nådde upp till det realistiska. Det jag utefter tidigare prestationer på 20 min lätt räknade ut som ganska realistiskt mål i början på säsongen. 240 watt, 4,32 watt/kg. Jag är helt klart nöjd! Detta blir nu utgångsläget för säsongen och jag hoppas på en förbättring till SM. Nu ska vi med spänning invänta resultaten från Kompiskampen. Se hur min förbättring från 210 till 240 watt står sig mot alla andra damer i landet. Kan det blir något litet pris kanske?

Nu sitter jag nyss hemkommen från ett lugnt distanspass. I mon ska jag till TEAM hälso & friskvård för att göra tester. Då kommer jag få exakta siffror på vad som nu finns i benen. Det blir laktat och vo2-maxtest. Spännande och skrämmande. Eller mest spännande och bra att få veta hur träningen går. Oavsett vad siffrorna blir så är målet att vara i så bra form till SM som möjligt och det finns gott om utrymme till formtopp. Det är inte riktigt nu jag ska vara på topp, nu gäller det bara att styra träningen åt rätt håll. Kommer med en uppdatering i mon förhoppningsvis om hur allt gick! Peace!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar