fredag 26 februari 2016

Kompisfail och syra

Denna vecka har jag en så kallad lätt vecka. Inte så många träningstimmar och färre pass. Så här kan en lätt vecka se ut:


Måndag - vila
Tisdag - intervaller
Onsdag - jogg och gym
Torsdag - vila
Fredag - hårda intervaller
Lördag - gym
Söndag - distans “bara” 3 timmar.


Det har varit skönt med en lite lugnare vecka, behöver dagar när man inte bara är helt fokuserad på träningen. Pusslandet med jobb, mat och allt runt om för att få bra förutsättningar för träningen. Det är lite skrämmande dom dagarna man inte tränar och helt plötsligt upptäcker vad mycket tid det blev över. Börjar fundera på vad jag ska göra med all tid den dagen jag lägger av med “elit” satsningen. Kanske ska börja med handarbete eller nått, haha. Nä jag vet exakt vad jag ska göra då, träna, fast inte lika mycket och ta hand om mitt hus och allt som finns i huset och utanför huset.


Lugnar veckor tillåter jag mig att ta det lite slappt med träningen men det är ett pass i den lugna veckan som ska genomlidas ordentligt. Fredagens 10 x 3-1. Och vad betyder det nu då, kanske någon undrar. 10 är antalet intervaller, 3 är tiden på intervallen och 1 är tiden för vila. 10 gånger 3 min vila 1 min. Eftersom intervallerna är ganska korta är tanken att man ska köra på ordentligt, sista intervallen ska man knappt orka och det ska inte vara någon angenäm känsla i kroppen. Då har man gjort bra i från sig. Så min inställning till passet idag var, kör så det ryker, eller kör så du blir rökt! Jag velade dock med tanke på att månaden börjar närma sig slutet och jag har inte avklarat månadens “Kompiskamp” 20 minuter på max. Tänkte att jag därför kunde börja med 20 minuter på max, vila 10 minuter och sedan köra 5 x 3-1. Det upplägget borde ju ge ungefär samma träningseffekt som ursprungspasset.

Körde igång den tänka 20 minutaren för Kompiskampen, tanken var att öka snittwatten från förra månaden och verkligen totaldö i slutet. Tycker alltid att jag mesar för mycket och har för mycket kraft kvar i benen i slutet. Har skrivit innan att jag borde köra några pass där jag går in i väggen för att testa mina gränser. Testa gränserna är nog vad rubriken är för dagens pass. Körde i gång 20:an på ett för mig ganska tungt motstånd. Det var jobbigt men jag tänkte att det ska nog gå i 20min. Men inte! När jag närmade mig 7 minuter insåg jag att detta kommer inte hålla i 20min, nu får jag agera snabbt för att inte sabba hela passet. Om jag hade fortsatt hade det kanske bara blivit 14 minuter och sedan hade jag inte orkat något mer inom den närmaste timmen. Avbröt den påbörjade Kompiskamp 20:an vid 7 minuter och bestämde mig för att vila 5 min och sedan fortsätta på mina 3-1. Satte igång och det kändes bra, är ju bara 3 minuter som man behöver pressa sig. Vilan på 1 minut ger ganska mycket och man påbörjar en ny 3-minutare med hopp om nya rekord. Jag körde på med högre watt än vad jag hade sist jag körde samma pass, just för att pressa mig och försöka köra in i väggen. Det var jobbigt, men inte så att benen dog utan mer att jag fick fruktansvärt mycket syra och mådde illa. Blev så illamående att jag struntade i sista intervallen. Tänkte att nu har jag f-n lidit tillräckligt. Någon måtta får det vara denna så kallade “lätta” vecka. Hade ingen lust att spy på trainern. Men det var kul, så här i efterhand, eller det var faktiskt kul under passet också. Jag är ganska bra på att pressa max en liten stund. Tappade mycket av det efter att jag hade min sjukmånad i oktober, men känner nu att kroppen börjar vänja sig. Så dagens pass blev ett pass där jag testade gränserna. Får se när jag orkar göra detta nästa gång.

Eftersom jag inte körde min 20:a för kompiskampen kommer det nog inte blir någon för denna månaden. Synd, men jag får la hoppas att jag kan leva upp till mitt mål i nästa månad. Det kommer bli någon gång runt påsk, efter en underbar vecka på Mallis! Det är mitt motivationsmantra nu, Mallis, Mallis!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar