måndag 22 februari 2016

Omväxling gör dig starkare


Veckans träning

Ja då var ännu en träningsvecka avklarad, 16.25:21 stannade klockan på. Inte ofta jag lägger så många timmar på träningen men jag hade lite extra tid över och då kan man ju lika väl passa på. Plus att veckan som gick var en “tuff” vecka och ska då innehålla fler träningstimmar. Så här såg veckan ut:

Måndag - “rulla benen” 1,30 h
Tisdag - Intervall 1,30 h
Onsdag - Jogg på morgonen 40 min + gym eftermiddagen 1 h
Torsdag - Intervaller 1,30
Fredag - Löpning 55 min + gym 1 h
Lördag - Distans med backar 3 h
Söndag - Luuugn distans 5 h
Måndag - VILA!!

Kan erkänna att jag var riktigt trött när jag vaknade i morse, tacka gud för att jag är ledig idag och kan lägga full fokus på att lata mig. Ibland har man det bra, och då ska man passa på att njuta! Eftersom veckan var en “tuff” vecka har jag inställningen att alla passen ska genomföras så som det är tänkt och det finns inga kompromisser. Står det 4 timmar distans då ska det minst vara 4 timmar och intervallpassen ska genomlidas. Det ska vara tufft och jobbigt, för veckan som kommer är en “lugn” vecka och då är det tillåtet att köra lite efter vad jag känner för. Jag kan tillåta mig själv att mesa lite på en intervall, eller “bara” köra distans i 3 timmar. För jag vet att det är en lätt vecka och det är omväxlingen lätt/tuff som gör att det funkar att pressa sig fysiskt och psykiskt. Det går inte, inte för mig i alla fall, att alltid pressa sig och hitta motivationen. Omväxling förnöjer är ju en känd fras. Sedan att kroppen behöver lite press på sig följt av återhämtning vet vi ju alla. Men att hjärnan också behöver det kanske vi inte tänker på lika ofta. Hjärnan behöver också återhämtning.

Avslutar med en bild från söndagens distanspass. Det blev ett himlans trevligt pass, trots att jag kände mig helt död i benen på söndagsmorgonen. Ganska mycket vind, men det betyder även att man får medvind. Vi fick även lite sol och det känns i luften att våren är på väg. Inte riktigt runt hörnet, men något kvarter bort, den härliga våren, gud vad jag längtar! Längtar till första dagen då jag kan ställa undan mina klumpiga vinterskor, ta ut min Merida Scultura och göra en attack i en härligt brant backe, oj vad jag längtar! Men men, det är bara att hålla ut och vänta ut våren. Peace!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar