onsdag 17 februari 2016

Pedagogiska medel i vinterträningen

För att hitta motivation kan det vara bra att sätta upp mål, det har jag gått igenom innan. Något som kan vara bra när ett mål ska formuleras är att det är mätbart. Där kommer wattmätaren in i mitt liv. Med hjälp av wattmätaren kan jag mäta mina resultat.


Nu under vintern är träningen ganska repetitiv, det är samma intervaller hela vintern, bara lite olika längd och olika kadens. Och sedan har vi distanspassen som tragglas ute i kylan. För att göra det lite roligare, eller för att göra resultatet av ett pass lite tydligare gjorde jag ett diagram där jag fyller i mitt resultat, puls och watt, som skapar en kurva. Då kan man över tid se hur träningen går, hur pulsen förändras och hur watten förändras. För mig är siffror utan kontext och sammanhang inte så betydelsefulla, och jag har svårt att lägga dom på minnet. Binder jag upp dom på något, sätter dom i relation eller gör dom levande fastnar dom lättare i skallen. Det har inte blivit världens snyggaste diagram pga att ögonen gått i kors i bland och jag har fyllt i fel. Men kurvorna börjar nu att ta form och jag kan se lite förändringar.

Samma diagram skulle passa utmärkt för Kompiskampen, kanske ritar till ett sådant i helgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar