måndag 8 februari 2016

Veckans träning - tempohästen!

Så var ännu en träningsvecka avklarad och det är måndag, måndag = vilodag. För dom intresserade kan jag redogöra vad det blev för träning under veckan. Som jag skrivit om innan består en “normal” vecka av två intervallpass på trainern, två gymmpass, två löppass och två distanspass. Så här blev veckan mer detaljerat:


Tisdag - intervaller på trainern
Onsdag - lätt löpning & styrka/rörlighet på gymmet
Torsdag - intervaller på trainern
Fredag - löpning & styrka på gymmet
Lördag - “snabb” distans
Söndag - distans


Veckans krydda i träningen var att jag på lördagen plockade fram tempocykeln och monterade upp den trainern för att köra snabbdistanspasset. Något jag alltid har hört är att man ska träna på det man vill bli bra på. Så om jag vill vara bra på tempocykeln måste jag ju då träna på tempocykeln helt enkelt. Förra säsongen lyckades jag att prestera väldigt bra på alla tempotävlingar som jag ställde upp i och det är också planen för säsongen 2016.

Ett snabbdistanspass under vintern kan se lite olika ut. Huvudsaken är att ansträngningen inte ligger för högt, det ska vara den där goa känslan när man känner sig stark, okrossbar. I slutet på passet är det tillåtet att gå loss lite och gå in mot väggen. Men med tanke på att man redan har några pass i benen när det är lördag är det ganska skönt att veta att man inte behöver köra på så man mår illa. Denna vecka bestämde jag mig som sagt för att köra på tempocykeln. Den har fått en paus under vintern och stått orörd några månader. Kändes lite kul att göra något annorlunda när jag väl bestämt mig för att det var dags att plocka fram den. Ett typisk upplägg för snabbdistanspass är 3x20min och var det jag tänkte köra. Hoppade upp på tempohästen och satte igång, men ack vad mina ben var sega. Vet inte om det var för tempocykeln eller om det var två gymmpass och ett tufft styrkeintervallpass som gav mig dom tunga benen. Antagligen en kombo. Jaja, det är i slutet av veckan och det är okej att benen är trötta tänkte jag. Det måste ju betyda att jag har kört på bra på dom andra passen i veckan. Haha, det gäller att hitta på sina egna förklaringar ibland! Dessutom är det en helt annan sak att sitta på tempocykeln. Jag vet att många upplever att benen liksom får jobba mer på tempocykeln och att jag även kände av det första passet för säsongen är ju inte konstigt. Reviderade om passet och det fick i stället bli 4x15 min. Sammanlagt samma tid men lite lättare “psykiskt”. Efter två intervaller blev kroppen mer bekant med cykeln och det kändes helt ok, men jag ska definitivt inte ställa undan cykeln utan nu får det bli ett pass i veckan på tempohästen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar