torsdag 17 december 2015

Veckans hälsotips eller inte??

D-vitaminens vara eller icke vara. För kanske 10 år sedan hörde jag aldrig någon prata om att man skulle ta D-vitamintillskott. Det var först för några år sedan som jag hörde uppmaningar om att äta D-vitamin under vintern för att bli lite piggare. Har även fått uppmaningen från en läkare i landslaget. Han sa att det är extra viktigt när man tränar hårt eftersom att D-vitamin kan påverka immunförsvaret (enligt vissa).

Om man söker på forskning om D-vitamin så verkar det vara svårt att bevisa att man bör äta tillskott. Många läkare skriver att vi bör göra det, medans vissa menar att vi inte alls behöver det om vi äter tex. fet fisk och dricker mjölk. Mjölk är D-vitaminberikad och varför är den det? För att vi behöver ett tillskott? Om man inte dricker mjölk, bör man då kanske ta ett tillskott?

Som så många andra påverkas jag av mörkret under vintern och energinivån i kroppen sjunker. Jag vet att detta inte beror på att jag har D-vitaminbrist, och jag vet inte om jag blir piggare av att äta tillskott men jag har valt att ta det säkra före det osäkra. Jag känner inte till att det finns några risker med att äta ett tillskott. Så hellre ha lite för mycket D-vitamin i kroppen än att ha lite för lite med tanke på att det kanske kan påverka immunsystemet.

Eftersom detta bara är en simpel blogg så tänker jag inte försöka att stärka det jag skriver om med massa källhänvisningar. Ni som läser får tro vad ni vill och förhoppningsvis kanske ni själva börjar att googla runt lite för att se vad det finns för fakta. Ha så kul!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar