torsdag 17 december 2015

Veckans "bli frisk snabbt" tips.

Ja mitt hälsotips med att äta D-vitamin för bättre immunförsvar hjälpte visst inte. Nu rullar alla vinterförkylningar in och jag drabbades snabbt. Eller det var nog min sambo som drabbades först och jag kom inte undan. Så det kanske är hans fel, jag kan ju få skylla lite på honom och inte på mitt kassa immunförsvar. Tycker att jag har haft tillräckligt med sjukdagar på sistone. Med tanke på min “sjukmånad” i oktober så borde jag vara frisk minst ett år kan jag tycka. Men men, nu ska jag inte låta den bittra sidan av mig ta över helt. Jag måste ju faktiskt erkänna att jag är ganska bra på att ta hand om mig själv när jag är sjuk. Här är mina bästa tips för att bli frisk snabbt.

  1. Vila från träning när du känner att det är något på gång i kroppen. Ofta känner man om det är en förkylning på väg. Vilar man då så kan man ha tur och förkylningen bryter inte ut med full kraft.
  2. Stanna hemma, känner man sig sjuk, ont i halsen, snorig. Stanna hemma och vila. Förkylningen går över snabbare och man riskerar dessutom inte att smitta andra i sin omgivning (förutom sambon och katten)
  3. Ingefära, citron och honung. Avkok på ingefära, citron och honung vid dom första symptomen inbillar jag mig motar bort lite baciller.
  4. Esberitox, naturläkemedel. Knaprar i mig lite naturläkemedel för att vara på den säkra sidan. Det kan hjälpa om man tror på det!
  5. Strepsil, eller andra bakteriehämmande halstabletter. Om man har baciller i halsen och tar bakteriehämmande halstabletter borde det ju hjälpa?
  6. Ta det lugnt och börja inte träna för tidigt. Bättre att vila en eller två dagar extra efter att man känner sig frisk än att bli sjuk igen.
  7. Gör något roligt, skratta, titta på en rolig film. Det blir mycket roligare att vara sjuk om man kan skratta lite och jag tror dessutom på att man blir frisk snabbare om man har en bättre sinnesstämning.


Så det var veckans sjuktips. Som ni kan utläsa så har jag baljat ingefärskok och vilat mig idag. Stannar hemma från jobbet imon med och hoppas att jag är frisk på lördag!

2 kommentarer:

  1. Bra tips. Tipset 6, svårast men också bäst!

    SvaraRadera
  2. Tack! Man får tänka på vad man kan vinna/förlora så blir valet lättare :)

    SvaraRadera