söndag 29 november 2015

Träningsveckan

En anledning till den här bloggen är ju att dela med mig av hur det är att vara svensk damelitcyklist, hur det är att tävla. Jag tror att många tjejer tror att det är ett stort kliv till att börja tävla men jag vill bevisa att så är det inte. Hur stort klivet är är ju så klart individuellt, men säkert inte så stort för många där ute.

Så för att dela med mig av hur det är att tävla på elitnivå ska jag lägga ut min träning här varje vecka. Eftersom det inte är tävlingssäsong händer det inte så mycket mer än att man tränar, så det är det alla får följa till att börja med.

Denna vecka har varit en så kallad hård träningsvecka. Antalet pass och intensitet i passen kan variera vecka till vecka. Oftast blir det att man delar upp träningsveckorna i en lätt, normal eller hård träningsvecka. Denna hårda vecka bestod av ca 13h fördelat så här:
3 intervallpass ca 1h
2 distanspass, var av ett med varierande intensitet 3h och ett hederligt G1, 4h.
2 gympass
1 joggpass 30min

Kändes mer under veckan, men 13h är väl inte så värst mycket för att vara en "hård" vecka, fast det är ju inte längden i allt som räknas, utan "kvaliteten" också. Så det var veckan som gick. Jag kommer att förklara mer om passen längre fram.

Nu är veckan slut och imon inleds en välförtjänt vilodag. Som grädde på moset ska jag dessutom på föreläsning med Mattias Reck. Det ska bli intressant och kul. Men nu blir det sängen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar