torsdag 5 november 2015

Trainerpremiär

Första trainerpasset idag och där med kan jag nog säga att vinterträningen 2015/2016 är igång. Full gas mot SM 2016. Nä inte riktigt full gas. Man ska ju skynda långsamt har jag hört någon gång.
Vädret passade perfekt för att sitta inne på cykeln idag. Grått, regn, kallt, allmänt deppigt väder. Under vinterträningen kör jag blandannat så kallade TC-pass (testcykel) jag har ingen testcykel utan kör på en trainer. Passen kan även kallas för styrka/motorikpass. Ett intervallpass med låg och hög kadens vilket gör att man dels tränar styrka i benen på den låga kadensen och tränar motoriken i benen på den höga kadensen men även hjärtat. Pulsen är mycket högre vid högre kadens och på så sätt får hjärtat sin träning medans benen lider lite mer vid den låga kadensen. Lokal och central träning.
TC passen är indelade i olika nivåer för att kunna stegra träningen under vintern. Jag körde idag igång på nivå 2. När jag började min "elitsatsning" för två år sedan började jag på nivå 1 och var nästan på nivå 4 när tävlingssäsongen började.
Intervallerna styrs av puls och upplevd ansträngning men nu när jag har min wattmätare kan jag även lägga in watt som hjälp för att styra rätt på intervallerna. Nu kommer jag lättare kunna se min utveckling när jag har en siffra på hur mycket kraft benen pressar ut i pedalerna. Vad jag upptäckte idag var att det inte var stor skillnad i watt på intervallerna med hög och låg kadens, fast pulsen skillde mellan att ligga under tröskeln och en bit över och mycket över på sista intervallen. Ett tecken på vad intervallerna syftar till, träna benen och träna hjärtat. Nu ska jag lägga mig på soffan sedan är det jobb som gäller. Hej!

För den sifferintresserade ligger passet i ett inlägg ovan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar