torsdag 5 november 2015

Tisdag - distanadag

Så var det tisdag, min enda lediga dag denna vecka vilket blev lika med distanspass. Första distanspasset sedan mitt uppehåll. Jag gillar distanapass, när dom är som jag gillar. Tidigt på morgonen, sparsam frukost och i lugnt tempo. Tidigt på morgonen för att ha passet avklarat och inte behöva anpassa resten av dagen till cyklingen. Sparsam frukost för att träna fettförbränningen och då blir det automatiskt ett lugnt pass. Det är nog många som har olika åsikter om det där med att äta eller inte äta innan man tränar. Jag har uppfattningen av att kroppen lättare tar av fettet om det är ont om kolhydrater. Fast vad jag lärt mig är att om man tränar på låg intensitet så är det fettet som används som bränsle. Hmmm jag får nog forska mer i det där. Vad jag vet helt säkert i alla fall, är när min kropp använder fett kontra kolhydrater till förbränning. Det fick jag fram när jag gjorde mitt Vo2max-test hos Team HF. Vilket visar att när jag ligger på en distanspuls är det huvudsakligen fett som används. Tanken med distanspassen är ju bland annat att kroppen ska lära sig att använda fettet till bränsle i stället för dom fina kolhydraterna. Det finns många andra anledningar bakom ett distanspass men det kan vi gå in på en annan gång. Hittade snabbt en liten artikel om fettförbräningsträning, med en av Sveriges bästa idrottsfysiologer  Michael Tonkonogi. Tror jag återkommer disskusionen om fettförbräningsträning någon annan gång. Håll till godo tills dess!

http://www.marathon.se/aktuellt/professor-reder-ut-begreppen-kring-fettforbranning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar