lördag 14 november 2015

Kompiskampen

 Tidigare i veckan körde jag Kompiskampen. På Kompiskapmpens FB-sida beskrivs den så här:

Kompiskampen är ett ett initiativ från CK Hymer som vi har gjort för att höja träningsmotivationen under vinterhalvåret, och ett steg i att få svensk elit och motionscykel att närma sig varandra.Det är också ett bra tillfälle för oss elitcyklister att få jämföra oss med varandra och sparra varandra till bättre resultat, det är något som vi tror snarare gynnar cykelsverige än att man håller sina värden "hemliga". Samtidigt kan motionärer få en uppfattning av vad som krävs för att ligga på den högsta nivån i Sverige.
Tävlingens resultat byggs upp av två delar:
1) Högsta snitteffekt, Watt/kg under 20min
2) Bästa utveckling under perioden Nov 2015 till Mars 2016
Detta gör att vi tror att tävlingen kommer att bli rätt så rättvis, och oavsett nivå kan man vara med och tävla om topplaceringarna!

Tävlingen går alltså ut på att köra 20min det snabbaste man kan inomhus, man behöver då förstås en monark, trainer eller något som liknar en cykel och samtidigt mäter hur många watt man pressar ut. Som tur är har jag både en trainer och en cykel med wattmätare. Upplägget är att göra samma test varje månad fram till våren och på så sätt se hur man utvecklas. Resultatet för varje månad placeras i en resultatlista och man ser då hur man ligger till jämfört med andra cyklister.

Eftersom jag går igång på tävlingar var det ju en självklarhet att jag skulle ge mig i kast med detta. Det var min käre cykelvän Rasmus som tipsade mig och pushade med att jag nog kommer att ha en ganska bra utveckling, med tanke på hur många watt jag tappat efter min sjukmånad så kan jag bara bli bättre.

Så hur gick min 20-minutare då? Jaaa den gick, men som jag visste var det inga rekord jag pressade. Gick ut ganska lugnt med tanke på att jag inte alls vet vad jag har i benen. Hade det varit under säsong hade jag nästan exakt vetat vad jag kan prestera på 20 minuter, men nu har jag ingen aning. Så bättre att ta det lugnt i början för att komma i mål. Tror jag gjorde rätt val att börja lugnt, öka sakta men säkert men det blev inte så stor ökning. Jag är inte så stark för tillfället helt enkelt. Snittade 210 watt, på en puls på ca 91% av max. Det är ungefär vad jag brukar ha på ett tempolopp, kanske lite högre puls, men då snittar jag runt 230 watt. På mitt sista linjelopp för denna säsongen när jag hade gått loss snittade jag 233 i 20 min. Så jag kan lätt dra slutsatsen att jag har tappat en del. Men det visste jag redan, fast nu blev det ganska mer tydligt i siffror. Mitt mål är väl nu att jag minst ska snitta 230 i Mars, förhoppningvis högre.

En idrottspsykolog tipsade mig en gång om att sätta upp mål för en prestation och då sätt tre olika mål.
Ett som är okej, kanske inte bästa men det är ett acceptabelt och man ska vara nöjd över det. Ett som är det realistiska, det man vet att man säker klarar bara man tränar rätt. Ett drömmål, över förväntan. Når man detta ska man vara riktigt glad. Når man det inte ska man tänka på de två första målen man har satt och nöja sig med det helt enkelt. Detta gör att man inte bryter ihop helt totalt för att man inte når det enda mål man hade satt. Jag tycker det är mycket vett i detta att vara glad trots att man inte alltid når stjärnorna. Till slutssattsen blir då helt enkelt att jag sätter upp tre mål för vad jag ska snitta i slutet av Kompiskampen. Jag har aldrig tidigare maxat 20 minuter så det blir lite svårt att veta vad som kan vara rimligt. Kanske får revidera målen efter någon månad.

MÅL KOMPISKAMPEN
Acceptabelt: 230 watt
Realistiskt 240 watt
Drömmål: 250 watt

Nästa test blir om en månad, då är det 210 watt jag ska slå! Kan passa på att uppmana alla tjejer som läser detta att delta. I nuläget är det endast jag plus två tjejer bland alla herrar i resultatlistan. Trist!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar