söndag 1 november 2015

Tillbaka i spinningsalen


För dem som inte vet så är jag spinninginstruktör, eller rättare sagt vilande instruktör. Har lite svårt att få ihop tiden till att leda pass. Eftersom jag numera är en inbiten landsvägscyklist har jag inte sett någon nytta med att ta mig in i spinningsalen. Instängt, varmt och fel kadens. Bättre att känna fartvinden ute och cykla som jag själv vill. Men ibland blir man trött på det man alltid gör och behöver lite omväxling. Kan säga att jag gärna sitter inne och svettas nu när det börjar bli kallt ute, särskilt om man ska köra på lite hårdare. Detta tycker jag nu i alla fall, får se vad jag säger i februari när hundrafemte trainerpasset ska genomlidas.

Idag är vanligtvis distansdag, men som vanligt kom jobbet i vägen och jag skulle inte kunna köra med alla andra brudar som skulle ut på vägarna i morse. Bestämmde mig därför tidigt i morse för att testa ett spinningpass som jag visste skulle passa bra. Så här beskrivs det på Friskis & Svettis hemsida:

"Giro 4 – Försäsongspass som är uppdelat i fyra perioder och pågår i totalt 24 veckor. Ett oerhört tufft och cykelnördigt spinpass. Det har utvecklats tillsammans med Mattias Reck som är tränare för WorldTour-laget Giant-Alpecin. Passet kommer att gå på Kungsgatan söndagar 11.15, med start 1 november, samt onsdagar 18.15 med start 4 november. Var med från början, att hoppa på i period 3 eller 4 blir tufft."

Eftersom passet är framtaget i sammarbete med Reck och leds av en instruktör som jag vet är riktigt bra när det gäller att anpassa spinnigen till oss landsvägscyklister, visste jag att det skulle bli kul. Och det blev det! Det är ju något speciellt att träna till musik. Det ger kraft och energi. Körde på så hårt jag kunde med tanke på att jag inte riktigt är helt tillbaka efter min så kallalde höstvila/dunderförkylning. Passets upplägg var riktigt bra, bra upplägg för att kunna köra lite efter sin egen nivå, sådant som många gillar. Jag hoppas på att kunna vara med fler gånger när det passar in i schemat. Hoppas att man kanske kan göra lite reklam för tävlingscykling bland alla starka spinningcyklister.

Det blir ingen skönhetsbild precis direkt efter ett svettigt spinningpass.
Jag och Torbjörn (instruktör)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar