lördag 11 april 2015

Tävlingspremiär

Så var dagen äntligen kommen! Dags att ställa upp sig på startlinjen för årets första tävling, Jönköping gp.
Det var jag och Moa från laget som körde idag med sällskap från massa andra klubbmedlemmar i diverse klasser. Dagen började tidigt, 5:20 steg jag upp för att bli hämtad av Rasmus som tävlar i seniorklass. Efter det över till Moa och sedan iväg mot Jönköping. Framme i Jönköping, Habo, sken solen och vi möttes av några klubbmedlemmar och vår käre Mats som snabbt slängde på oss ett par fina hjälmar och snygga glasögon från Bliz. Som jag skrev sist var det ju hjälm och glasögon som fattades, så nu är jag fullt kittad med fina nya grejer. Redo för att köra riktigt snabbt.
Starten gick och det kanske inte alltid gick så väldans snabbt. Det var svårtjobbat när ett av lagen har sex åkare, nästan en tredjedel av klungan. En cyklist kom iväg redan på första varvet. Vi andra såg det nog inte som ett hot för att det var så tidigt i tävlingen, men avståndet växte varv för varv och hon körde i mål solo. Detta hände dels för att vi andra i klungan inte fick till något bra sammarbete för att köra ikapp och för att det inte verkade som om några orkade köra på för att åka ikapp. Det blev lite attacker här och där. Var en backe på varvet där jag försökte en gång. Gjorde beslutet att attackera en bit innan backe  för att ha en lucka innan backen. Smart tänkte jag men jag blev tyvärr ikappkörd precis i början av backen. Moa gorde också några försök till att komma iväg men dom där oranga tjejerna körde hela tiden ikapp. Vi tappade dock några cyklister och hela klungan var inte samlad när vi var inne på sista varvet. En cyklist var loss sedan vart ett och jag och Moa insåg att det kommer bli en spurt om andra och tredjeplatsen. Detta hade vi en förbestämd plan för. Jag drar upp Moa i spurten, klappat och klart inga konstigher. Bara för mig att se till att placera mig bra för att Moa ska få dom bästa förutsättningarna. Målrakan närmade sig och JuliaK drog igång spurten med mig precis bakom och Moa på mitt hjul. Perfekt placering! Moa knep 3:e platsen i spurten och 4:a totalt.
Jag och Moa är nöjda med dagens tävling. Vi kunde gjort mer men för att vara första tävlingen tycker jag att vi körde bra. Det tyckte även våra andra klubbkamrater och Mats (sportchef för BlitzMerida och vår spons, taktik, allt i allo suporter). Kändes som om det var en bra stämmning i klungan. Till nästa gång får vi alla se till att ge bättre motstånd mot det stora laget.
Nu har Anna och Charlotte anslutit till laget och vi är alla samlade på ett vandrarhem i Ljungsbro. Dags för lite takticksnack och pepping för morgondagens tävling. Östgötaloppet! Åreta blåsigatste tävling. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar