onsdag 29 april 2015

Rätt eller fel, spelar det någon roll?

Har nu gått och samlat på mig massa tankar och funderingar som jag skulle vilja få ut här. Inlägget blir en blandning av senaste veckans träning och allt som rör sig i huvudet. Sist skrev jag för att glömma och gå vidare och det funkade ganska bra. Men helt lätt är det inte att INTE fundera över om alla pusselbitar som ska läggas för att prestera är dom rätta eller om det är någon bit som bör bytas ut för att få det stora pusslet att passa.


Träningen förra veckan började med tisdgasträningen med klubben. Vi var nog rekordmånga som kom och ville cykla snabbt i dom fina MCK tröjorna. Jag var ledig samma dag vilket betyder att benen bör vara pigga. Kände mig också pigg trots att jag var helt slut dagen efter söndagens tävling. Men väl inne i träningspasset kändes benen inte alls så pigga. Det blev ett tungt pass. Hjärtat ville men inte benen, frustrerande. Tog detta som ett tecken på att jag kanske ska ta det lite lugnt några dagar framöver. Kommande pass samma vecka blev därför ett lugnt löppass, G1 3 timmar och ett trainerpass på tempocykeln 2x20min G2. Har inte haft lusten att pressa på och därför kört efter känsla på passen. Inte gjort något som jag inte velat. Det har varit en intensiv period senaste månaden med många hårda pass både mentalt och fysiskt. Tror att det är bra att man tar en paus och bara kör på känsla någon vecka efter en intensiv period. Vet inte om det är rätt, men jag kanske inte hela tiden ska sträva efter att göra rätt utan bara göra vad som känns BRA.


Detta är något jag funderat mycket på, vad är rätt? Eftersom jag är så noga med att göra allt rätt. Det blir lite filosofiskt. Vad som är rätt visar sig ju oftast efter man gjort något, eller? Man kan känna av under tiden, men det riktiga svaret kommer ju efter. Man kan sedan tex. ändra något i sin träning för att få ett annat resultat men hur vet man säkert att det man ändrade ledde till utfallet. Det är alltid så mycket som påverkar, så många olika faktorer, pusselbitar. Nä, detta leder ingen vart, jag blir bara snurrig i huvudet.  


Åter till träningen. Det är ny vecka så jag kan ju lika gärna passa på att ta med veckans utförda pass i det här inlägget. Jag jobbade i helgen vilket betyder lite träning och inledde därför veckan med ett pass på tempocykeln i måndags, 4*5km EB. Passet får en 3:a av 5. Första gången ute på tempo så det var nog inte bara benen som gjorde att jag inte kom upp i så hög puls som jag önskar. Mitt under passet, mitt ute i ingenstans dök Rasmus upp, på tempocykel! Känns som om jag och Rasmus är dom enda mck:arna från hisingen som kör tempo och självklart kör vi på samma lilla väg. Fatta vilken bra väg det måste vara för tempocykling. Ska jag vara ärlig har jag inte kört där innan men jag tror jag har hittat en ny tempobana. Rasmus hängde med bakom på min sista intervall. Det var trevligt med lite sällskap. Fick gnälla av mig på att jag inte riktigt körde som jag hade velat. Fick lite kloka ord ang. kurvor och siffror som man oftast får från Rasmus.


Idag tisdag blev det ett löppass och lite styrka. Löpningen är så befriande på något sätt. Inga krav, bara spring, spring för vad du känner för brukar det bli. I dag kände jag för att ta i lite. Ett bra tecken efter förra veckans ovilja till att pressa på.

Ska avsluta inlägget nu. Har skrivit på detta i två dagar, så om jag inte slutar nu kommer det bli ett evighetsinlägg. Ska skärpa mig och skriva oftare för att inte skriva så långt. Avslutar med att medge att jag är ofta osäker på om jag gör rätt. Men jag vet i alla fall att jag gjorde rätt som började cykla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar