torsdag 14 april 2016

Östgötaloppet

Yes! Äntligen är säsongen igång på riktigt. I helgen körde vi första tävlingen, Östgötaloppet. Det är tredje året i rad jag står på startlinjen och tävlingen ger en aning blandade känslor. Är inte någon favorittävling precis då starten alltid är tidigt på morgonen. Tidigare år har det varit väldigt kallt vid start och det har varit en fruktansvärd kantvind, eller rättare sagt storm. För det är vad det faktiskt har varit. Och det är ju faktiskt dom som blåst ner i diket tidigare år, inklusive mig. Förutom missär-vädret är man även lite extra nervös eftersom det är första tävlingen för säsongen och rutinerna har inte satt sig riktigt. Så sammanlagt finns det många negativa saker att hänga upp sig på omkring denna tävling.

Nu i år var mitt mål i Östgötaloppet att bara köra på och testa benen. Jag ville nästa helst av allt åka av för att veta att jag kört på ordentligt. Detta gjorde att jag var en aning mindre nervös inför loppet eftersom jag inte kände någon press på att prestera. Det enda som gjorde mig nervös var vädret. Till vår förvåning skulle det inte vara någon storm, men i stället väldigt kallt, noll grader vid start. Och jag som är så frusen! Inte bra!

Men det gick bättre än vad jag hade kunnat tro, både med benen och med vädret. När vi kom till start vid 7,30 var solen uppe och trots att det bara var någon plusgrad så kändes det inte så r-vkallt som det kan göra här hemma i norden. Solen höjde nog humöret en aning och det kändes kul att vi skulle få köra vår första tävling i solsken utan storm.

Innan start samlades vi alla i laget för att gå igenom vår taktik. Inget komplicerat men viktigt att se till att alla är med på banan och redo att köra. Sedan stod vi alla redo för start med 29 andra damelitcyklister + några juniorer som längtade efter att få ge sig iväg. Starten gick och alla var avvaktande i början. Kommer inte ihåg vem som satte in den första attacken men vi i Mölndal var inte sena med att svara och själva attackera för att få liv i klungan. En kort stund efter att både jag och Kristina gjort våra attacker lyckades Moa i laget komma iväg tillsammans med fyra andra tjejer, alla representanter från våra stora konkurenter. Vilket var lika med att det inte fanns så stort intresse i att köra ikapp i klungan. Så där fick vi till den perfekta utbrytningen. Jag vet att man inte ska ta ut segern i förskott men det kändes verkligen som om det skulle hålla. Jag satt kvar i klungan och gjorde en del attacker resterande del av loppet för att få min dos av syra i benen och för att försöka ha lite roligt. Jag var i väg några gånger, själv och med en från Team Crescent. Det var dock inget som höll och klungan kom ikapp gång efter gång. Vid något tillfälle började tjejerna från nya Stockholmlaget bilda lagtempo i spetsen, antagligen för att försöka köra ikapp utbrytningen. Farligt tänkte jag och gjorde en attack. Störde på så sätt stockholmarnas samarbete och deras lagtempoförsök dog ut. När vi började närma oss målgång var vi alla samlade och det var så dags för en klungspurt. En klungspurt vinns inte alltid av den bästa spurtaren utan det krävs en viss finess för att få en bra placering i spurten och få dom bästa förutsättningarna Det gäller att ligga lång fram, men inte först. Jag gjorde mitt bästa för att placera mig taktiskt och lyckades riktigt bra. Kom på näst intill en av dom bästa spurtarna i klungan och nu gällde det att slåss för allt man var värd. Tyvärr var mina ben inte värda så mycket eftersom jag satt av en del attacker under loppets gång och för varje attack gör man slut på några “spurtwatt”. Men med bara några centimeter från att vinna spurten kom jag i alla fall tvåa, klart nöjd! Mycket tack vare Kristina i laget som la sig framför mig och jag kunde sitta på hennes hjul en stund i början av spurten. Bra lagarbete!

Känslan efter målgång var skön, jag hade gjort mina attacker och vi hade fått i väg Moa i den vinnande utbrytingen och lika med en pallplats. Moa spurtade in på en andraplats! Det kunde nästan inte ha blivit bättre. Kristinas första start i elit och hon klarade racet galant.

Sammanfattat blev det en härlig start på säsongen! Peace!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar