måndag 2 mars 2015

Att lyssna eller inte lyssna?

Att lyssna eller inte lyssna på sin kropp är något jag ofta frågar mig själv. Som jag skrivit innan så är det många gånger jag försöker att stänga av alla tankar och bara kör på. Det funkar för det mesta. Men så kommer det så klart dom dagarna då jag inte kan stänga av och känner att jag verkligen måste lyssna på kroppen. En sådan dag var det i lördags. Jag hade planerat in ett hårt EB pass men kroppen skrek NEJ. Trött dagen innan och trött hela lördagen, många timmar med sprinh på jobbet, det bådar inte gott för ett hårt pass. Vid sådana tillfällen tänker jag att det är bäst att vila en dag extra för att kunna köra på ordentligt i stället för att mesa igenom ett pass. Vet inte om det är rätt, jag kanske ska pressa mig som mest när det känns som sämst, men det känns inte rätt.

Det blev vilodag i lördags, eller "träningsfri" eftersom jag jobbade hela dagen kallar jag det inte vilodag. Min sambo hämtade mig och överaskade med semlor. Det blev en himlans mysig kväll, vilket jag kände dagen efter hade gjort gott för kropp och själ. Körde lördagens pass i går, söndag. Vilan på lördagen gav resultat och jag klarade min intervaller väldigt bra tycker jag. Mådde illa i slutet på alla vilket för mig är lika med att jag orkat att köra på ordentligt. Det är inte alla dagar jag kan pressa mig så att jag mår illa inne på trainern.

Summan av detta är nog att det är bra att lyssna på sin kropp, ibland i alla fall ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar